Доволно искусни, доволно млади, енергични и подготвени за нови деловни поглавја – 20 години Репресент
Интервјуа - Jun 10, 2022
По повод 20-годишнината од постоењето на агенцијата за интегрирани комуникации Represent Communications Белград, генералниот директор Тамара Јокановиќ зборува за предизвиците кои одбележаа две децении работа, новите трендови и плановите за иднината на агенцијата.
По 20 години работење, што е голем успех, особено за некој што е вклучен во комуникациските услуги и креативната индустрија, можете ли да ни кажете што е сменето?
Ќе го повторам она што одамна го кажа Хераклит, а веќе многу пати повторено од многу успешни менаџери – промената е единствената константа. Во овие 20 години, многупати поминавме низ големи и мали промени, подобро и полошо социо-економско опкружување, развој на технолошка и дигитална писменост, различни барања на пазарот, развој на услуги и производи на нашите клиенти и индустрии, трансформации во медиумите, промени во навиките и потребите на луѓето, промени во условите за работа и деловното опкружување… Промените беа дел од сечие приватно и бизнис окружување. Да ги прифатите промените, да научите како да управувате со нив и последиците кои доаѓаат, без разлика дали се добри или лоши, е прашање на знаење, вештина и адаптација. Затоа некои компании ги прогласуваме за успешни, а други за неуспешни.
Се сменивме и ние. Од ПР агенција, по чии услуги сèуште сме препознаени како лидери во регионот, денес се занимаваме со интегрирани комуникации, а со тоа прераснавме во агенција која освен класичен ПР и комуникација со целната публика, работи и во областа на маркетинг перформанси, креативни, видео продукција, BTL и дигитален маркетинг.
Дали мислите дека условите на пазарот беа подобри и/или полесни кога започнавте пред 20 години? Кој е најголемиот предизвик за следните 20 години, ако можете да го предвидите токму сега?
Не можам да кажам дали условите беа подобри или полесни, бидејќи секој период имаше свои предности и свои тешкотии. Конкуренција каква што ја знаеме денес не постоеше. Денес, агенциите не се борат само со своите рамноправни играчи. Веќе нема јасно и строго дефинирани услуги со кои се занимава една агенција, па имате ПР, креативни, BTL и дигитални агенции, па дури и медиуми кои покриваат широк опсег на исти услуги и се „борат“ за исти буџети кои се далеку помали од оние што ги имавме на располагање пред 20 и 10 години. Посебна категорија се хонорарците кои прават дампинг на цените на пазарот, а немате јасно регулирани пазарни услови или силна организација и здружение што се занимава со тоа, така што немате ниту фер игра, бидејќи клиентите ги споредуваат цените на многу шарен и нееднаков пазар. Тоа секако ќе биде еден од предизвиците што не очекуваат, како и условите под кои излегуваме на тендери. Конкуренцијата ве мотивира да бидете подобри отколку што сте во даден момент, но само врз основа на здрави деловни и етички основи на бизнисот.
Вториот предизвик, кој не се однесува само на нашата индустрија, а е најголемиот предизвик денес или ќе биде барем во следните пет до десет години е одливот на кадри, односно како да ги задржите и мотивирате луѓето да останат во вашата организација, ако да привлечете интересни и потребни профили кај вас. Тоа е нешто на што интензивно работиме и за нас и за нашите клиенти. Во исто време, компаниите го сакаат искуството и знаењето што го поседувате како некој кој е присутен на пазарот 20 години, но исто така сакаат да видат младешка енергија, ентузијазам и креативност кои ќе дадат поглед од поинаков, посвеж агол, неопходен за понатамошен развој. На сите им е поудобно да работат со истиот и долгорочен тим од наша страна, а во исто време во тимовите на компанијата луѓето се менуваат речиси преку ноќ. За агенциите и медиумите, како што рече еден наш клиент, тоа е нормално, без навреда, но за компаниите тоа е нешто ново со кое се соочуваат.
Во нашата индустрија со години сме познати како „расадник на кадри и таленти“ и навистина сме горди на тоа, бидејќи тоа го одразува токму она кон што се стремиме во нашата секојдневна работа, а тоа е дека луѓето кај нас секогаш учат нешто ново, се развиваат, работат на себе и се пласираат на пазарот препознаени како одлични и барани професионалци. Од друга страна, ни наметнува огромен предизвик, а тоа е секогаш да градиме нови луѓе и генерации што доаѓаат. Во овој поглед, нашето мото е дека луѓето не ги менуваме со зборови, ги менуваме менувајќи се себеси. Со менување на начинот на размислување, ги менуваме моделите на однесување и создаваме нови искуства и знаења, бидејќи бизнисот не може да расте освен ако не се развиваат луѓето кои го прават. Како што рече Бил Гејтс: „Ова е фантастично време за влез во светот на бизнисот, бидејќи бизнисот ќе се промени повеќе во следните 10 години отколку во претходните 50!“ Затоа сме посветени на континуиран раст на знаењето и креативноста, стабилност во квалитетот на услугите, агилност и флексибилност во бизнисот и потребите на клиентите, но и потребите на нашите луѓе.
Кои се вашите планови за иднината, ако воопшто ги имате, во време кога сè се менува?
Сведоци сме дека и промените денес се во однос на компаниите и нивните стратешки определби и потреби. Имате примери дека за некои компании промената се рефлектира токму во враќањето на старите, односно „назад кон основните“ принципи. Од друга страна, имаме проширување на ИТ компаниите и индустриите и нивните потреби, растот на интересот за Blockchain, NFT, Crypto и берзата …
Имајќи ги во предвид спротивните барања на пазарот, лесно ги поздравуваме и двете и имаме начин да ги усогласиме потребите на нашите клиенти да бидат модерни, дигитализирани и да бидат во чекор со времето во исто време, а сепак да останеме одговорни работодавци и да оставиме зелен отпечаток во околината каде што работиме и живееме. Само компаниите кои ќе успеат да ги спојат овие две компоненти ќе зборуваат за одржливост, а ние имаме доволно искуство, доволно знаење и доволно младешка енергија и креативност да ги поддржиме во ова! Ова е патот по кој одиме и нема да застанеме.
Активно размислуваме и работиме напорно на патот кон одржливост најмалку во следните 20 години. Се надеваме дека наскоро ќе ги забележите новите планови и проекти, бидејќи тие ќе бидат имплементирани на сосема различни целни групи и со сосема различни стратешки пристапи, алатки и операционализација, а сепак ќе бидат, секој за себе, иновативни. Од една страна, ќе работиме во целосно традиционално опкружување и индустрија и ќе се обидеме да направиме сериозен пробив во неочекувани домени, а од друга страна, ќе работиме во најпребирливата средина денес. Не можам да кажам повеќе од тоа во моментов, но со задоволство ќе зборувам за тоа кога ќе дојде време.
Дали имате што да им кажете на постоечките клиенти, идните клиенти, вработените, партнерите?
Добрата комуникација помага, а лошата комуникација создава дополнителни проблеми, без разлика на кој „канал“ и во кој формат е спроведена. Комуникацијата е менаџирана, не дозволувајте да биде обратно. Тоа е важна деловна вештина што треба да ја поседува секој добар менаџер денес, во секој сегмент од една организација (внатрешно и надворешно), а која е изложена на јавноста повеќе од кога било.
Извор – Телеграф